vineri, 3 ianuarie 2025

Medicul care a fost în moarte clinică. Ada Calciu: Ca medic, nu-mi pot explica faptul ca traiesc.. .

Sursa:https://youtu.be/GhEDWNB1og4?si=0YwyPmy9Lfwd8C5p

ÎPS Părinte Mitropolit PETRU: Cuvânt pastoral la sărbătoarea Nașterii Domnului /2024-2025/.

† Petru PRIN MILA LUI DUMNEZEU, ARHIEPISCOPUL CHIȘINĂULUI, MITROPOLITUL BASARABIEI ȘI EXARHUL PLAIURILOR Preacucernicului cler, preacuviosului cin monahal şi preaiubiţilor credincioşi din Sfânta şi de Dumnezeu păzita Mitropoliei a Basarabiei. HAR, MILĂ ȘI PACE DE LA HRISTOS DOMNUL, IAR DE LA NOI, ARHIEREȘTI BINECUVÂNTĂRI Preasfințiile Voastre, episcopi eparhioți, Preacuvioși și Preacucernici părinţi, slujitori ai sfintelor altare, Iubiți fraţi şi surori în Hristos-Domnul „Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi, și noi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har și de adevăr” (Ioan 1, 14). Cu smerenie și bucurie sfântă prăznuim Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos, momentul unic al istoriei când Fiul lui Dumnezeu S-a făcut om pentru a aduce mântuirea întregii creații. Acest moment sfânt este temelia credinței noastre ortodoxe și izvorul iubirii dumnezeiești care ne îmbrățișează în fiecare clipă a vieții noastre. Nașterea lui Hristos în Betleemul Iudeii este rodul ascultării Preasfintei Fecioare Maria și al lucrării Duhului Sfânt. Profețiile Vechiului Testament se împlinesc în chip minunat, iar cerul și pământul se unesc într-o cântare de slavă: „Iată Fecioara va lua în pântece și va naște Fiu și vor chema numele Lui Emanuel, care se tâlcuiește: Cu noi este Dumnezeu”.[1] Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Dumnezeu Se face om, ca pe om să-l facă dumnezeu. S-a smerit pe Sine, coborând la noi, ca să ne înalțe la El”.[2] Această smerenie dumnezeiască ne arată calea iubirii care dăruiește fără rezerve și care aduce lumina într-o lume cufundată în întunericul păcatului. Nașterea Pruncului Iisus este un dar de pace și bucurie pentru întreaga omenire. Îngerii cântă: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!”.[3] Această pace, care vine din comuniunea cu Dumnezeu, trebuie să fie împlinită și în relațiile noastre cu semenii. Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă: „Îmbrăcați-vă, dar, ca aleși ai lui Dumnezeu, sfinți și iubiți, cu milostivire, cu bunătate, cu smerenie, cu blândețe, cu îndelungă-răbdare. Îngăduiți-vă unii pe alții și iertați unul altuia”.[4] În acest an care a trecut, greu încercat, marcat de conflicte și suferințe, ne rugăm ca Pruncul Iisus să aducă pace în inimile tuturor și să ne unească în iubire frățească. Prin centrele de ajutorare deschise pe cuprinsul Mitropoliei Basarabiei, precum Casa de oaspeți „Sfântul Iosif cel Milostiv” din Chișinău, ne străduim să fim slujitori ai păcii și ai iubirii milostive. Sfinții Părinți ne învață că taina Întrupării este o chemare la smerenie și recunoștință. Sfântul Grigorie de Nazianz spune: „Cel fără de trup Se face trup, Cel mai presus de timp intră sub timp, Cel necuprins este cuprins, Fiul lui Dumnezeu Se face Fiu al Omului, pentru ca să ne facă pe noi fii ai lui Dumnezeu”.[5] Această smerenie trebuie să devină și virtutea noastră precum Sfântul Efrem Sirul ne îndeamnă: „Coboară-te și tu împreună cu Hristos, ca să te înalți împreună cu El. Fii blând și smerit, ca să te învrednicești de slava cerească”.[6] Iubiți credincioși ai Mitropoliei Basarabiei, Anul 2025 va rămâne în istoria Bisericii Ortodoxe Române și a neamului nostru românesc ca un an de mare binecuvântare. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat în anul 2024 canonizarea a trei noi sfinți basarabeni, care s-au dovedit luminători ai credinței și mărturisitori ai iubirii de Dumnezeu în vremuri de încercare. Acești trei sfinți, născuți și crescuți în Basarabia, sunt mărturii vii ale sfințeniei care poate înflori în mijlocul poporului drept-credincios. Ei ne învață că indiferent de împrejurări, cel ce își pune nădejdea în Dumnezeu rămâne statornic în credință și devine lumină pentru lume. Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim cunoscut drept „apostol al iubirii și smereniei”, a fost stareț al Mănăstirii Antim din București și un mare mărturisitor al Ortodoxiei în vremurile grele ale prigoanei comuniste. Prin rugăciune neîncetată, smerenie și dragoste pentru semeni, Sfântul Sofian a păstrat vie flacăra credinței, luminând sufletele celor ce se apropiau de el. El va fi cinstit pe 16 septembrie, ziua în care ne rugăm pentru ca viața și lucrarea lui să inspire generațiile de astăzi. Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia, exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Chișinăului, a fost un model de viață monahală și slujire jertfelnică. Trăitor al virtuților evanghelice, Sfântul Iraclie a păstrat cu tărie unitatea credinței în Basarabia, slujind Biserica în vremuri de grele încercări. El va fi cinstit pe 3 august, zi în care toți creștinii sunt chemați să urmeze pilda lui de viețuire curată și ascultare față de Dumnezeu. Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia este un adevărat martir al neamului românesc și al Ortodoxiei. Fiind un slujitor al altarului în Basarabia și un apărător al identității naționale și religioase, el a suferit prigoana regimului comunist, mărturisindu-L pe Hristos până la moarte. Sfântul Alexandru va fi cinstit pe 8 august, zi în care ne amintim de jertfa sa și ne rugăm ca Dumnezeu să dăruiască și nouă curajul mărturisirii credinței. Cinstirea acestor sfinți este o chemare adresată fiecăruia dintre noi de a urma exemplul lor. Prin rugăciune, post, smerenie și fapte de milostenie, să ne străduim să devenim lumină pentru cei din jurul nostru, precum ei au fost lumină în lumea lor. Sfântul Grigorie de Nyssa ne învață: „Sfințenia este imitarea lui Dumnezeu după măsura omului”.[7] Să ne rugăm noilor sfinți basarabeni pentru pace, întărire în credință și pentru binecuvântarea tuturor românilor de pretutindeni. Fie ca viața lor să inspire generațiile noastre și cele viitoare, iar rugăciunile lor să ne ocrotească în toate zilele vieții noastre. Iubiți frați și surori în Hristos, Proclamarea oficială a celor trei sfinți basarabeni va avea loc anul acesta, 2025, cu ocazia Centenarului recunoașterii statutului de Patriarhie a Bisericii Ortodoxe Române și a Centenarului ridicării la rang de mitropolie a Mitropoliei Basarabiei. Această dublă sărbătoare subliniază legătura profundă dintre unitatea noastră de credință și neam și cinstirea celor care, prin viața lor sfântă, au sfințit locurile în care au trăit. Acești trei sfinți reprezintă repere spirituale și modele de viețuire creștină pentru toate generațiile. Proclamarea lor ca sfinți nu doar îmbogățește calendarul Bisericii noastre, ci și reafirmă legătura dintre jertfa lor personală și chemarea noastră de a păstra vie credința ortodoxă în spațiul românesc. Mitropolia Basarabiei, ridicată la rang de mitropolie în 1925, a fost și rămâne un simbol al unității spirituale a neamului românesc. Înființată într-o perioadă de mari transformări pentru România Mare, Mitropolia a avut un rol esențial în consolidarea identității religioase și naționale a basarabenilor. Deși a fost supusă unor încercări grele în timpul ocupației sovietice, Mitropolia Basarabiei și-a continuat lucrarea după reactivarea sa în 1992, păstrând vie flacăra credinței ortodoxe românești. Centenarul Mitropoliei Basarabiei și Centenarul Patriarhiei Române sunt două momente istorice ce ne îndeamnă la reflecție asupra importanței unității de credință și de neam, precum și la recunoștință față de înaintașii noștri. Unitatea națională, consfințită prin Marea Unire din 1918, s-a reflectat și în organizarea bisericească, Mitropolia Basarabiei fiind un exemplu grăitor al acestui proces. În anul 2025, cu prilejul acestei duble aniversări, suntem chemați să ne reînnoim angajamentul față de valorile ortodoxe, să păstrăm unitatea noastră de credință și să ne inspirăm din exemplul celor care au trăit cu demnitate creștină. Iubiți fii duhovnicești, În această perioadă sfântă, vă îndemnăm să înmulțiți rugăciunea, să citiți Sfânta Scriptură și să participați la Sfintele Slujbe. Rugăciunea sinceră și milostenia sunt daruri plăcute înaintea lui Dumnezeu. „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi”[8], ne spune Hristos. Să dăruim celor aflați în lipsuri un cuvânt bun, un ajutor material sau o rugăciune, împlinind cuvântul Mântuitorului: „Ceea ce ați făcut unuia dintre acești frați ai Mei, prea mici, Mie Mi-ați făcut”.[9] Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Cel ce-L iubește pe Dumnezeu iubește negreșit și pe aproapele său. Un astfel de om nu mai păstrează nimic al său, ci le dăruiește pe toate celor ce au nevoie”.[10] Acesta este și scopul vieții noastre creștine: să devenim chipuri ale iubirii lui Hristos. Nașterea Domnului este începutul mântuirii noastre. Hristos ne cheamă să-L primim în inimile noastre, să devenim lumină în întunericul acestei lumi și să ne îndreptăm pașii spre Împărăția lui Dumnezeu. Sfântul Ioan Evanghelistul ne încredințează: „Dumnezeu este lumină și niciun întuneric nu este întru El”.[11] Să ne rugăm Pruncului Iisus să ne lumineze viața, să ne dăruiască bucuria mântuirii și să ne îmbrace în iubirea Sa nemărginită. Să păstrăm credința ortodoxă, să trăim în unitate și să mărturisim cu îndrăzneală Adevărul lui Hristos. Iubiți frați și surori în Hristos-Domnul, Încheiem acest cuvânt pastoral cu urarea Sfântului Apostol Pavel: „Bucurați-vă pururea, rugați-vă neîncetat, mulțumiți pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi”.[12] Amin! AL VOSTRU CĂTRE HRISTOS DOMNUL RUGĂTOR ȘI DE TOT BINELE DORITOR, † Petru ARHIEPISCOPUL CHIȘINĂULUI, MITROPOLITUL BASARABIEI ȘI EXARHUL PLAIURILOR [1] Isaia 7, 14; Matei 1, 23 [2] Sfântul Ioan Gură de Aur [3] Luca 2, 14 [4] Coloseni 3, 12-13 [5] Sfântul Grigorie de Nazianz [6] Sfântul Efrem Sirul [7] Sfântul Grigorie de Nyssa [8] Matei 11, 28 [9] Matei 25, 40 [10] Sfântul Maxim Mărturisitorul [11] I Ioan 1, 5 [12] I Tesaloniceni 5, 16-18 Pastorala – Nașterea Domnului – 2024-2025 Sursa: www.mitropolia basarabiei.md

vineri, 20 decembrie 2024

Mitropolia Basarabiei salută proclamarea anului 2025 drept „Anul Mihai Eminescu”!

Mitropolia Basarabiei întâmpină cu bucurie inițiativa dedicării anului 2025 poetului național Mihai Eminescu, marcând 175 de ani de la nașterea acestuia. Decizia comună a Academiei Române și a Academiei de Științe a Moldovei de a proclama anul viitor „Anul Eminescu” reprezintă o inițiativă de mare valoare culturală, menită să promoveze opera poetului și să reafirme unitatea spirituală și culturală dintre România și Republica Moldova. „Mihai Eminescu, prin opera sa, a fost și rămâne un simbol al identității naționale și al profunzimii sufletului românesc. Salutăm această inițiativă care onorează memoria marelui poet și contribuie la promovarea valorilor noastre comune”, a declarat Mitropolitul Petru al Basarabiei. Mitropolia își exprimă susținerea față de activitățile care vor avea loc în cadrul „Anului Eminescu,” apreciind programul amplu propus, ce include conferințe academice, ediții speciale dedicate operei poetului, precum și evenimente culturale în România și Republica Moldova. Această inițiativă este un prilej de reafirmare a legăturilor culturale și spirituale dintre cele două maluri ale Prutului și de promovare a operei lui Mihai Eminescu pe plan internațional, ca expresie a geniului românesc. Mitropolia Basarabiei încurajează participarea clericilor, a credincioșilor și a comunităților din întreaga țară la evenimentele dedicate acestui an de omagiere. Mitropolia Basarabiei își va aduce propria contribuție prin organizarea de evenimente culturale și spirituale, prin care opera poetului național să fie redescoperită în lumina valorilor creștin-ortodoxe, care au inspirat-o în mod desăvârșit. De asemenea, anul 2025 are o semnificație aparte pentru viața Bisericii Ortodoxe Române, fiind declarat la nivel național drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române. Evenimentele dedicate acestei importante aniversări vor evidenția contribuția Bisericii la păstrarea credinței, a identității naționale și a valorilor spirituale în momente cruciale ale istoriei poporului român. Pentru Mitropolia Basarabiei, anul viitor va marca și Centenarul înființării sale, ca parte integrantă a efortului de unificare duhovnicească și națională a românilor din Basarabia și din întreaga țară. Acest moment de sărbătoare oferă prilejul de a aduce recunoștință celor care, de-a lungul timpului, au apărat și promovat credința ortodoxă în spațiul basarabean, contribuind la consolidarea legăturilor cu Biserica Neamului. Prin toate aceste comemorări și omagieri, anul 2025 se anunță a fi unul deosebit de bogat în semnificații culturale, educaționale și spirituale, o mărturie a unității neamului românesc și a identității sale profunde, ancorată în credință și cultură. Mitropolia Basarabiei se va implica activ în organizarea evenimentelor care să reflecte aceste valori, reafirmând misiunea sa de a sprijini și promova patrimoniul moștenit de la înaintași. Foto credit: Basilica.ro Sursa- https://mitropoliabasarabiei.md/mitropolia-basarabiei-saluta-proclamarea-anului-2025-drept-anul-mihai-eminescu/

joi, 19 decembrie 2024

Reactivarea Mitropoliei Basarabiei în 1992: Trei decenii de rezistență, misiune și renaștere spirituală!

Astăzi, 19 decembrie 2024, se împlinesc 32 de ani de la reactivarea Mitropoliei Basarabiei, un eveniment de o importanță istorică și duhovnicească majoră pentru clerul și credincioșii români de pe teritoriul dintre Prut și Nistru. Decizia reactivării a fost luată în cadrul Adunării Eparhiale de la Chișinău, fiind consfințită de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la data de 19 decembrie 1992. Mitropolia Basarabiei, autonomă, de stil vechi și cu reședința la Chișinău, a fost reafirmată ca parte integrantă a Bisericii Ortodoxe Române, subliniind continuitatea canonică și istorică a acestei structuri eclesiastice. În același context, Preasfințitul Părinte Petru Păduraru, Episcop de Bălți, a fost ales locțiitor de mitropolit, un pas definitoriu în renașterea vieții religioase din Basarabia. Anul 2025: Centenarul Patriarhiei Române și al Mitropoliei Basarabiei Anul viitor, 2025, marchează un moment cu totul deosebit pentru Biserica Ortodoxă Română, fiind centenarul Patriarhiei Române și al Mitropoliei Basarabiei. Această dublă aniversare nu doar că subliniază legătura indisolubilă dintre credința și identitatea națională, ci oferă și un prilej de recunoștință față de toți cei care au contribuit la renașterea spirituală și culturală a Basarabiei. Clerul Mitropoliei Basarabiei, sub purtarea de grijă și cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Petru, Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor, a desfășurat o activitate jertfelnică demnă de toată aprecierea. Cei doi episcopi ai Mitropoliei, Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud, și Preasfințitul Părinte Antonie, Episcopul de Bălți, s-au remarcat prin râvna lor în slujirea pastoral-misionară, administrativă și culturală. Sub îndrumarea Înaltpreasfințitului Părinte Petru, Mitropolia a reușit să depășească numeroase provocări și greutăți, menținând unitatea și continuitatea eclesială. Reactivarea Mitropoliei Basarabiei în 1992 și tot ceea ce s-a realizat până astăzi sunt rodul perseverenței, credinței și dragostei jertfelnice față de Dumnezeu și de neam. Este o lucrare a harului dumnezeiesc, dar și a oamenilor dedicați, iubitori de adevăr, care nu au cedat niciodată în fața încercărilor. Contribuția intelectualilor și a oamenilor de cultură Alături de slujitorii altarului, un rol deosebit l-au avut intelectualii, oamenii de cultură și cercetătorii, care au susținut constant Biserica Ortodoxă Română din Basarabia. Prin activitatea lor, aceștia au contribuit semnificativ la redeșteptarea sentimentului național și a identității românești, reamintind poporului de rădăcinile sale spirituale și culturale. Această colaborare între Biserică, clerici, intelectuali și credincioși a fost o forță unificatoare, care a permis Basarabiei să își păstreze identitatea în vremuri ostile. Este un exemplu de solidaritate creștinească care demonstrează că adevărata unitate se construiește pe valori comune, pe credință și pe iubirea față de neam. Continuitate și misiune După 32 de ani de la reactivare, Mitropolia Basarabiei rămâne mărturia continuității canonice și eclesiale românești, al fidelității față de valorile ortodoxe și al misiunii de a sluji atât lui Dumnezeu, cât și poporului binecredincios. Cu ocazia acestui moment aniversar, Mitropolia Basarabiei își reafirmă angajamentul de a păstra vie moștenirea credinței strămoșești și de a lucra neîncetat pentru binele duhovnicesc și cultural al Basarabiei. https://mitropoliabasarabiei.md/reactivarea-mitropoliei-basarabiei-in-1992-trei-decenii-de-rezistenta-misiune-si-renastere-spirituala/

marți, 17 decembrie 2024

Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel: Nașterea lui Hristos, bucuria tuturor!

Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel evidențiază de ce Sărbătoarea Nașterii Domnului este „o sărbătoare a bucuriei pe care ne-o dăruiește nouă Dumnezeu-Tatăl în Fiul Său, Hristos – Mântuitorul, prin lucrarea Sfântului Duh, în Biserică și în sufletele credincioșilor”. De asemenea, Părintele Patriarh îndeamnă ca „în viața noastră de fiecare zi, dar mai ales în aceste zile de sărbătoare, să oferim celor din jurul nostru daruri și semne ale bucuriei. Să aducem bucurie în casele și în sufletele în care se află tristețe și singurătate, boală și sărăcie, suferință și înstrăinare”. Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel. Nașterea lui Hristos, bucuria tuturor „Iată, vă vestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; că vi S-a născut azi Mântuitor, Care este Hristos Domnul, în cetatea lui David.” (Luca 2, 10–11) Preacuvioși și Preacucernici Părinți, Iubiți frați și surori în Domnul, Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos este vestită de îngeri ca bucurie mare pentru mântuirea oamenilor. Vestea Nașterii lui Hristos în Betleemul Iudeii este adusă oamenilor de către îngerii din ceruri, pentru că Cel ce Se naște într-o peșteră de sub pământ este Acela prin Care și pentru Care au fost făcute cerul și pământul (cf. Coloseni 1, 16), Fiul Cel veșnic al Tatălui ceresc. Sfântul Evanghelist Luca ne spune că vestea Nașterii lui Hristos, adusă păstorilor de la Betleem de îngerul Domnului, a fost însoțită de slava Domnului care a înconjurat pe păstori în timp ce îngerul a stat lângă ei (cf. Luca 2, 9). Așadar, vestea Nașterii Domnului se face deodată prin cuvânt ceresc și prin vedere cerească, prin slove rostite și slavă privită, pentru că Dumnezeu-Cuvântul Cel nevăzut cu ochii trupești, necuprins cu mintea și cu privirea și neatins cu mâna, Se face Om văzut cu ochii, ascultat cu urechile, înțeles cu mintea și atins cu mâinile. De ce? Pentru ca să ne dăruiască nouă oamenilor, limitați și trecători, slava Lui cea nemărginită și veșnică. Să ne ridice la sfințenia Lui pe noi cei căzuți în păcat. Să ne dăruiască viață veșnică nouă celor muritori. Să ne învețe ascultarea smerită și recunoștința față de Dumnezeu pe noi cei neascultători și nerecunoscători. Stăpânul lumii Cel atotputernic și preaslăvit de îngeri S-a făcut om sărac și slujitor smerit pentru ca pe noi să ne elibereze din robia lăcomiei după cele materiale și din tirania orgoliului și a slavei deșarte. Cel ce Se naște veșnic din Dumnezeu-Tatăl, fără mamă, Se naște în timp din mamă fără tată, ca să fie deodată Fiul unic al Tatălui ceresc și fiul unic al Fecioarei. Fiul Cel veșnic al Tatălui ceresc a luat chip de Copil, născut din mamă pământeană, fără tată pământean, pentru ca să ne învețe pe noi pământenii să căutăm neîncetat și să iubim pururea pe Tatăl Cel veșnic, Făcătorul cerului și al pământului. Hristos coboară din ceruri pe pământ, ca pe noi pământenii să ne înalțe la ceruri. Iubirea Lui smerită este spațiul libertății și înălțării noastre prin iubire față de Dumnezeu și față de semeni. Hristos Domnul S-a făcut purtător de trup pământesc, ca pe noi să ne facă purtători de Duh Sfânt ceresc. El S-a făcut Om, ca pe noi oamenii să ne îndumnezeiască prin har. Fiul preaslăvit al lui Dumnezeu S-a făcut Fiul smerit al Omului, ca pe noi oamenii să ne înalțe la demnitatea și slava de fii duhovnicești ai lui Dumnezeu, după cum spune Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, prin cuvintele: „Și celor câți L-au primit, care cred în Numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut” (Ioan 1, 12-13). Hristos a coborât din ceruri și S-a născut într-o peșteră, în interiorul pământului, ca pe noi oamenii să ne înalțe în interiorul Împărăției cerurilor. Acesta este înțelesul adânc al slavei Domnului arătată păstorilor de la Betleem, când îngerul Domnului le-a vestit Nașterea smerită a lui Hristos – Mântuitorul. De ce a fost vestit El ca Mântuitor? Pentru că mântuirea înseamnă unirea omului păcătos și muritor cu Dumnezeu Cel sfânt și veșnic viu. Hristos Se naște ca Mântuitor ca să vindece oamenii de păcat și de moarte și să-i facă părtași vieții veșnice. La Nașterea lui Hristos, cerul se unește cu pământul, iar îngerii se bucură împreună cu păstorii, pentru a ne arăta nouă taina mântuirii oamenilor în Biserica lui Hristos, în care Liturghia săvârșită pe pământ de păstorii sufletești ai turmei cuvântătoare se unește cu Liturghia cerească săvârșită necontenit de către îngeri în ceruri, după cum se spune chiar în rugăciunile Sfintei Liturghii (Rugăciunea dinainte de începerea Sfintei Liturghii și rugăciunea dinainte de intrarea cu Sfânta Evanghelie prin Ușile împărătești). În acest sens, Sfântul Evanghelist Luca ne spune că, la Nașterea Domnului, împreună cu îngerul binevestitor s-a mai arătat păstorilor și „mulțime de oaste cerească lăudând pe Dumnezeu și zicând: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 13-14). De ce îngerul Domnului a binevestit păstorilor de la Betleem Nașterea Domnului Hristos în timpul nopții? Pentru că păstorii erau în stare de veghe sau de priveghere. În acest înțeles, Evanghelia ne spune că păstorii „făceau de strajă noaptea împrejurul turmei lor” (Luca 2, 8). Întrucât păstorii erau obișnuiți cu veghea de noapte pentru a păzi oile, ei priveau mai mult decât alți oameni înălțimea și întinderea cerului și prețuiau taina luminii care risipește întunericul. Păstorii de pe câmp, nefiind robiți de grijile și de petrecerile lumești din cetate, înțelegeau mai bine legătura dintre cer și pământ, dintre darurile cerului și viața pământenilor. De aceea, când Se naște Hristos – Lumina lumii, „Păstorul și Păzitorul sufletelor noastre” (1 Petru 2, 25), păstorii, cu ochi veghetori, cu minte și inimă trează, primesc cei dintâi vestea Nașterii Mântuitorului lumii. După plecarea îngerilor, păstorii de pe câmp au mers la Betleem și, după ce au văzut cu ochii lor Pruncul născut în iesle (cf. Luca 2, 16), așa după cum le-a vestit lor mai înainte îngerul Domnului (cf. Luca 2, 12), ei au devenit, la rândul lor, vestitori ai bucuriei Nașterii Domnului Hristos. Evanghelia spune: „Și grăbindu-se, (păstorii) au venit și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe Prunc culcat în iesle. Și văzându-L, au vestit cuvântul grăit lor despre acest Copil. Și toți câți auzeau se mirau de cele spuse lor de către păstori (…) Și s-au întors păstorii slăvind și lăudând pe Dumnezeu pentru toate câte auziseră și văzuseră precum li se spusese” (Luca 2, 16-18 și 20). După cum odinioară îngerii și păstorii turmelor de oi de la Betleem au vestit Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos „cu bucurie mare”, ca fiind o minunată lucrare cerească împlinită pentru mântuirea oamenilor, așa și astăzi, în Biserica Ortodoxă, copiii și tinerii, asemenea îngerilor, și preoții păstori ai comunităților de creștini, asemenea păstorilor de la Betleem, vestesc în Ajunul Crăciunului Nașterea Domnului, cântând troparul praznicului și arătând icoana slavei Nașterii Domnului, din casă în casă, iar apoi se întorc la Casa Domnului, în biserică, să slăvească și să laude împreună, cu mare bucurie, taina Nașterii Domnului, iubirea milostivă și minunată a lui Hristos pentru oameni. Dreptmăritori creștini, Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos a fost vestită de îngeri ca fiind bucurie mare pentru tot poporul, pentru că ea este bucuria mântuirii. Iar pentru că vestea aceasta a mântuirii adusă de îngeri oamenilor a fost primită cu credință, ea a rodit atunci bucurie mare în sufletele credincioșilor și rodește și acum bucurie din an în an. Iată de ce Sărbătoarea Nașterii Domnului este o sărbătoare a bucuriei pe care ne-o dăruiește nouă Dumnezeu-Tatăl în Fiul Său, Hristos – Mântuitorul, prin lucrarea Sfântului Duh, în Biserică și în sufletele credincioșilor. Întrucât Hristos Domnul este izvorul bucuriei depline și netrecătoare (cf. Ioan 17, 13), legătura vie cu El, prin credință puternică, rugăciune fierbinte și fapte bune, aduce bucurie în viața Bisericii și în sufletele credincioșilor. Această bucurie a credinței în Hristos și a iubirii statornice față de El este numită de către Sfântul Apostol Pavel „bucurie în Domnul” (cf. Filipeni 4, 4). Ea este roadă a Duhului Sfânt în sufletul omului credincios și iubitor de Hristos și de semeni (cf. Galateni 5, 22) și arvună a bucuriei veșnice din Împărăția lui Dumnezeu (cf. Romani 14, 17). Această bucurie, ca prezență a harului lui Hristos în sufletul omului luptător cu păcatul și cu greutățile vieții, nu piere nici în vreme de încercare (cf. 2 Corinteni 6, 10; 7, 4; 1 Tesaloniceni 1, 6; 2, 19), ci, dimpotrivă, crește când cel credincios suferă pentru Hristos și pentru Biserică (cf. Coloseni 1, 24; Evrei 10, 34; 12, 2; Iacov 1, 2; 1 Petru 4, 13). Bucuria credinței se intensifică și se statornicește prin rugăciune fierbinte, prin pocăință și iertare de păcate, prin eliberarea de patimi, prin cuvântul bun și prin fapta cea bună, prin viață curată și iubire sfântă. Ea devine bucurie deplină a celor ce înaintează pe calea sfințeniei. Când Sfânta Biserică a lui Hristos cheamă pe toți oamenii la mântuire, ea îi cheamă la această bucurie deplină în Hristos – Izvorul bucuriei veșnice. Când Hristos Domnul vine în lume, Prunc născut în multă smerenie, îngerii vestesc păstorilor bucurie mare. Când Hristos Domnul Cel răstignit înviază din morți, El însuși întâmpină pe cale femeile mironosițe cu salutarea: Bucurați-vă! Când Hristos Cel înviat din morți Se înalță întru slavă la ceruri, El făgăduiește că va fi cu cei ce cred în El, în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor (cf. Matei 28, 20), iar ucenicii trăiesc cu „bucurie mare” (Luca 24, 52) adevărul făgăduinței lui Hristos și al prezenței Lui în ei, prin lucrarea Duhului Sfânt, Mângâietorul (cf. Ioan 15, 26; 16, 13-14). Bucuria credinței sau bucuria creștinilor în Hristos Domnul este vestită de Sfântul Apostol Petru, ca bucurie a mântuirii, plină de har și lumină: „pe El (pe Hristos), fără să-L fi văzut, Îl iubiți; întru El, deși acum nu-L vedeți, voi credeți și vă bucurați cu bucurie negrăită și preaslăvită, dobândind răsplata credinței voastre, mântuirea sufletelor” (1 Petru 1, 8-9). Bucuria credinței ca bucurie a mântuirii oamenilor și ca bucurie a vieții veșnice în Hristos a fost prevestită de profeții Vechiului Testament, mai ales de profetul Isaia (Isaia 9, 2; 35, 1; 44, 23; 49, 13; 61, 7, 10; 65, 14; 66, 10). Ea este trăită ca bucurie sfântă a vieții creștine de Sfinții Apostoli și de Biserica lui Hristos de-a lungul veacurilor și se dăruiește deplin celor mântuiți, drepților și sfinților în Împărăția lui Dumnezeu, după cum se spune în cartea Apocalipsei (18, 20; 19, 7). Bucuria credinței, ca bucurie a prezenței lui Hristos Domnul în sufletele oamenilor care cred în El și Îl iubesc pe El, crește pe măsura tăriei credinței noastre, a rugăciunii noastre, a dorinței de sfințenie și a faptelor bune pe care le săvârșim. Bucuria credinței s-a făcut roditoare de-a lungul veacurilor în predica Sfinților Apostoli, în mărturisirea jertfelnică a sfinților mucenici, în lupta pentru apărarea dreptei credințe a Sfinților Părinți ai Bisericii, în zelul pastoral al preoților de parohie și în rugăciunea necontenită a monahilor și monahiilor din mănăstiri, în creșterea copiilor și a tinerilor în dreapta credință, în mulțimea bisericilor și a catedralelor, în mulțimea așezămintelor filantropice înființate de creștini, în mulțimea operelor de artă creștină, dar mai ales în frumusețea sărbătorilor și a cântărilor bisericești ortodoxe, precum și în frumusețea colindelor și a datinilor populare românești, inspirate de credința creștină. Toate acestea sunt străbătute și luminate de bucuria iubirii milostive și a slavei neînserate a Domnului nostru Iisus Hristos, Mântuitorul lumii. Toate slujbele Bisericii ca lucrări de mărturisire și de preaslăvire a lui Hristos, ca răspuns al iubirii noastre la iubirea Lui milostivă și mântuitoare, sunt izvor de bucurie și veșminte ale bucuriei. De asemenea, rugăciunile zilnice pe care le săvârșim cu credință și evlavie acasă sau la locul de muncă sunt izvor de bucurie. Toate cuvintele bune pe care le rostim și faptele bune pe care le săvârșim cu dragoste și smerenie spre folosul semenilor noștri în familie, în Biserică și în societate sunt izvor de bucurie, pentru că ele sunt semne luminoase ale credinței noastre în Hristos și ale iubirii Lui sfinte lucrătoare în noi prin harul Sfântului Duh. Iubiți credincioși și credincioase, În viața noastră de fiecare zi, dar mai ales în aceste zile de sărbătoare, să oferim celor din jurul nostru daruri și semne ale bucuriei. Să aducem bucurie în casele și în sufletele în care se află tristețe și singurătate, boală și sărăcie, suferință și înstrăinare. Să răspundem iubirii nemărginite a lui Hristos pentru mântuirea oamenilor cu fapte ale iubirii noastre frățești, știind că adevărata credință este „credința lucrătoare prin iubire” (Galateni 5, 6). Să nu uităm în rugăciunile noastre și în semnele iubirii noastre frățești de Crăciun și de Anul Nou nici pe frații noștri români care se află departe de țară și de casă. În noaptea de 31 decembrie 2024 spre 1 ianuarie 2025 și în ziua de Anul Nou să înălțăm rugăciuni de mulțumire lui Dumnezeu (Te-Deum) pentru binefacerile primite de la El în anul care a trecut și să-I cerem ajutorul în toată lucrarea cea bună și folositoare din anul nou în care intrăm. În anul următor, 2025, vom sărbători 140 de ani de la recunoaşterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române şi 100 de ani de la ridicarea Bisericii noastre la rang de Patriarhie de către Patriarhia Ecumenică de Constantinopol. De asemenea, va avea loc canonizarea a patru sfinţi români athoniţi de către Patriarhia Ecumenică şi proclamarea canonizării de către Patriarhia Română a 16 duhovnici şi mărturisitori în timpul perioadei comuniste. În această perspectivă, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2025 drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române și Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea. Cu prilejul Sfintelor Sărbători ale Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, Anului Nou – 2025 și Botezului Domnului, vă adresăm tuturor calde și părintești urări de pace și sănătate, fericire și ajutor mult de la Dumnezeu în tot lucrul bun și folositor, dimpreună cu tradiționala urare „La mulți ani!” „Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi!” (2 Corinteni 13, 13). Al vostru către Hristos Domnul rugător, † DANIEL Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române SURSA: https://basilica.ro/pastorala-de-craciun-a-patriarhului-daniel-nasterea-lui-hristos-bucuria-tuturor/?sender_campaign=e3qX3p&sender_ctype=email&sender_customer=08yV7vN&utm_campaign=Scrisoarea+cu+%C8%99tiri+bune+16%2F12&utm_medium=email&utm_source=newsletter#:~:text=Pastorala%20de%20Cr%C4%83ciun%20a%20Patriarhului%20Daniel%20eviden%C8%9Biaz%C4%83,Foto%20credit%3A%20Basilica.ro

La 107 ani de la Unirea Basarabiei cu România, clerul și credincioșii Mitropoliei Basarabiei s-au adunat în rugăciune

Astăzi, 27 martie 2025, în ziua aniversării celor 107 ani de la actul istoric al Unirii Basarabiei cu România, clerici din administrația e...