vineri, 20 decembrie 2024
Mitropolia Basarabiei salută proclamarea anului 2025 drept „Anul Mihai Eminescu”!
Mitropolia Basarabiei întâmpină cu bucurie inițiativa dedicării anului 2025 poetului național Mihai Eminescu, marcând 175 de ani de la nașterea acestuia. Decizia comună a Academiei Române și a Academiei de Științe a Moldovei de a proclama anul viitor „Anul Eminescu” reprezintă o inițiativă de mare valoare culturală, menită să promoveze opera poetului și să reafirme unitatea spirituală și culturală dintre România și Republica Moldova.
„Mihai Eminescu, prin opera sa, a fost și rămâne un simbol al identității naționale și al profunzimii sufletului românesc. Salutăm această inițiativă care onorează memoria marelui poet și contribuie la promovarea valorilor noastre comune”, a declarat Mitropolitul Petru al Basarabiei.
Mitropolia își exprimă susținerea față de activitățile care vor avea loc în cadrul „Anului Eminescu,” apreciind programul amplu propus, ce include conferințe academice, ediții speciale dedicate operei poetului, precum și evenimente culturale în România și Republica Moldova.
Această inițiativă este un prilej de reafirmare a legăturilor culturale și spirituale dintre cele două maluri ale Prutului și de promovare a operei lui Mihai Eminescu pe plan internațional, ca expresie a geniului românesc. Mitropolia Basarabiei încurajează participarea clericilor, a credincioșilor și a comunităților din întreaga țară la evenimentele dedicate acestui an de omagiere.
Mitropolia Basarabiei își va aduce propria contribuție prin organizarea de evenimente culturale și spirituale, prin care opera poetului național să fie redescoperită în lumina valorilor creștin-ortodoxe, care au inspirat-o în mod desăvârșit.
De asemenea, anul 2025 are o semnificație aparte pentru viața Bisericii Ortodoxe Române, fiind declarat la nivel național drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române. Evenimentele dedicate acestei importante aniversări vor evidenția contribuția Bisericii la păstrarea credinței, a identității naționale și a valorilor spirituale în momente cruciale ale istoriei poporului român.
Pentru Mitropolia Basarabiei, anul viitor va marca și Centenarul înființării sale, ca parte integrantă a efortului de unificare duhovnicească și națională a românilor din Basarabia și din întreaga țară. Acest moment de sărbătoare oferă prilejul de a aduce recunoștință celor care, de-a lungul timpului, au apărat și promovat credința ortodoxă în spațiul basarabean, contribuind la consolidarea legăturilor cu Biserica Neamului.
Prin toate aceste comemorări și omagieri, anul 2025 se anunță a fi unul deosebit de bogat în semnificații culturale, educaționale și spirituale, o mărturie a unității neamului românesc și a identității sale profunde, ancorată în credință și cultură. Mitropolia Basarabiei se va implica activ în organizarea evenimentelor care să reflecte aceste valori, reafirmând misiunea sa de a sprijini și promova patrimoniul moștenit de la înaintași.
Foto credit: Basilica.ro
Sursa- https://mitropoliabasarabiei.md/mitropolia-basarabiei-saluta-proclamarea-anului-2025-drept-anul-mihai-eminescu/
joi, 19 decembrie 2024
Reactivarea Mitropoliei Basarabiei în 1992: Trei decenii de rezistență, misiune și renaștere spirituală!
Astăzi, 19 decembrie 2024, se împlinesc 32 de ani de la reactivarea Mitropoliei Basarabiei, un eveniment de o importanță istorică și duhovnicească majoră pentru clerul și credincioșii români de pe teritoriul dintre Prut și Nistru. Decizia reactivării a fost luată în cadrul Adunării Eparhiale de la Chișinău, fiind consfințită de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la data de 19 decembrie 1992.
Mitropolia Basarabiei, autonomă, de stil vechi și cu reședința la Chișinău, a fost reafirmată ca parte integrantă a Bisericii Ortodoxe Române, subliniind continuitatea canonică și istorică a acestei structuri eclesiastice. În același context, Preasfințitul Părinte Petru Păduraru, Episcop de Bălți, a fost ales locțiitor de mitropolit, un pas definitoriu în renașterea vieții religioase din Basarabia.
Anul 2025: Centenarul Patriarhiei Române și al Mitropoliei Basarabiei
Anul viitor, 2025, marchează un moment cu totul deosebit pentru Biserica Ortodoxă Română, fiind centenarul Patriarhiei Române și al Mitropoliei Basarabiei. Această dublă aniversare nu doar că subliniază legătura indisolubilă dintre credința și identitatea națională, ci oferă și un prilej de recunoștință față de toți cei care au contribuit la renașterea spirituală și culturală a Basarabiei.
Clerul Mitropoliei Basarabiei, sub purtarea de grijă și cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Petru, Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor, a desfășurat o activitate jertfelnică demnă de toată aprecierea. Cei doi episcopi ai Mitropoliei, Preasfințitul Părinte Veniamin, Episcopul Basarabiei de Sud, și Preasfințitul Părinte Antonie, Episcopul de Bălți, s-au remarcat prin râvna lor în slujirea pastoral-misionară, administrativă și culturală. Sub îndrumarea Înaltpreasfințitului Părinte Petru, Mitropolia a reușit să depășească numeroase provocări și greutăți, menținând unitatea și continuitatea eclesială.
Reactivarea Mitropoliei Basarabiei în 1992 și tot ceea ce s-a realizat până astăzi sunt rodul perseverenței, credinței și dragostei jertfelnice față de Dumnezeu și de neam. Este o lucrare a harului dumnezeiesc, dar și a oamenilor dedicați, iubitori de adevăr, care nu au cedat niciodată în fața încercărilor.
Contribuția intelectualilor și a oamenilor de cultură
Alături de slujitorii altarului, un rol deosebit l-au avut intelectualii, oamenii de cultură și cercetătorii, care au susținut constant Biserica Ortodoxă Română din Basarabia. Prin activitatea lor, aceștia au contribuit semnificativ la redeșteptarea sentimentului național și a identității românești, reamintind poporului de rădăcinile sale spirituale și culturale.
Această colaborare între Biserică, clerici, intelectuali și credincioși a fost o forță unificatoare, care a permis Basarabiei să își păstreze identitatea în vremuri ostile. Este un exemplu de solidaritate creștinească care demonstrează că adevărata unitate se construiește pe valori comune, pe credință și pe iubirea față de neam.
Continuitate și misiune
După 32 de ani de la reactivare, Mitropolia Basarabiei rămâne mărturia continuității canonice și eclesiale românești, al fidelității față de valorile ortodoxe și al misiunii de a sluji atât lui Dumnezeu, cât și poporului binecredincios. Cu ocazia acestui moment aniversar, Mitropolia Basarabiei își reafirmă angajamentul de a păstra vie moștenirea credinței strămoșești și de a lucra neîncetat pentru binele duhovnicesc și cultural al Basarabiei.
https://mitropoliabasarabiei.md/reactivarea-mitropoliei-basarabiei-in-1992-trei-decenii-de-rezistenta-misiune-si-renastere-spirituala/
marți, 17 decembrie 2024
Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel: Nașterea lui Hristos, bucuria tuturor!
Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel evidențiază de ce Sărbătoarea Nașterii Domnului este „o sărbătoare a bucuriei pe care ne-o dăruiește nouă Dumnezeu-Tatăl în Fiul Său, Hristos – Mântuitorul, prin lucrarea Sfântului Duh, în Biserică și în sufletele credincioșilor”.
De asemenea, Părintele Patriarh îndeamnă ca „în viața noastră de fiecare zi, dar mai ales în aceste zile de sărbătoare, să oferim celor din jurul nostru daruri și semne ale bucuriei. Să aducem bucurie în casele și în sufletele în care se află tristețe și singurătate, boală și sărăcie, suferință și înstrăinare”.
Pastorala de Crăciun a Patriarhului Daniel.
Nașterea lui Hristos, bucuria tuturor
„Iată, vă vestesc vouă bucurie mare,
care va fi pentru tot poporul; că vi S-a născut azi Mântuitor,
Care este Hristos Domnul, în cetatea lui David.”
(Luca 2, 10–11)
Preacuvioși și Preacucernici Părinți,
Iubiți frați și surori în Domnul,
Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos este vestită de îngeri ca bucurie mare pentru mântuirea oamenilor. Vestea Nașterii lui Hristos în Betleemul Iudeii este adusă oamenilor de către îngerii din ceruri, pentru că Cel ce Se naște într-o peșteră de sub pământ este Acela prin Care și pentru Care au fost făcute cerul și pământul (cf. Coloseni 1, 16), Fiul Cel veșnic al Tatălui ceresc.
Sfântul Evanghelist Luca ne spune că vestea Nașterii lui Hristos, adusă păstorilor de la Betleem de îngerul Domnului, a fost însoțită de slava Domnului care a înconjurat pe păstori în timp ce îngerul a stat lângă ei (cf. Luca 2, 9).
Așadar, vestea Nașterii Domnului se face deodată prin cuvânt ceresc și prin vedere cerească, prin slove rostite și slavă privită, pentru că Dumnezeu-Cuvântul Cel nevăzut cu ochii trupești, necuprins cu mintea și cu privirea și neatins cu mâna, Se face Om văzut cu ochii, ascultat cu urechile, înțeles cu mintea și atins cu mâinile. De ce? Pentru ca să ne dăruiască nouă oamenilor, limitați și trecători, slava Lui cea nemărginită și veșnică. Să ne ridice la sfințenia Lui pe noi cei căzuți în păcat. Să ne dăruiască viață veșnică nouă celor muritori. Să ne învețe ascultarea smerită și recunoștința față de Dumnezeu pe noi cei neascultători și nerecunoscători.
Stăpânul lumii Cel atotputernic și preaslăvit de îngeri S-a făcut om sărac și slujitor smerit pentru ca pe noi să ne elibereze din robia lăcomiei după cele materiale și din tirania orgoliului și a slavei deșarte. Cel ce Se naște veșnic din Dumnezeu-Tatăl, fără mamă, Se naște în timp din mamă fără tată, ca să fie deodată Fiul unic al Tatălui ceresc și fiul unic al Fecioarei.
Fiul Cel veșnic al Tatălui ceresc a luat chip de Copil, născut din mamă pământeană, fără tată pământean, pentru ca să ne învețe pe noi pământenii să căutăm neîncetat și să iubim pururea pe Tatăl Cel veșnic, Făcătorul cerului și al pământului. Hristos coboară din ceruri pe pământ, ca pe noi pământenii să ne înalțe la ceruri. Iubirea Lui smerită este spațiul libertății și înălțării noastre prin iubire față de Dumnezeu și față de semeni.
Hristos Domnul S-a făcut purtător de trup pământesc, ca pe noi să ne facă purtători de Duh Sfânt ceresc. El S-a făcut Om, ca pe noi oamenii să ne îndumnezeiască prin har. Fiul preaslăvit al lui Dumnezeu S-a făcut Fiul smerit al Omului, ca pe noi oamenii să ne înalțe la demnitatea și slava de fii duhovnicești ai lui Dumnezeu, după cum spune Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, prin cuvintele: „Și celor câți L-au primit, care cred în Numele Lui, le-a dat putere ca să se facă fii ai lui Dumnezeu, care nu din sânge, nici din poftă trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut” (Ioan 1, 12-13). Hristos a coborât din ceruri și S-a născut într-o peșteră, în interiorul pământului, ca pe noi oamenii să ne înalțe în interiorul Împărăției cerurilor.
Acesta este înțelesul adânc al slavei Domnului arătată păstorilor de la Betleem, când îngerul Domnului le-a vestit Nașterea smerită a lui Hristos – Mântuitorul. De ce a fost vestit El ca Mântuitor? Pentru că mântuirea înseamnă unirea omului păcătos și muritor cu Dumnezeu Cel sfânt și veșnic viu. Hristos Se naște ca Mântuitor ca să vindece oamenii de păcat și de moarte și să-i facă părtași vieții veșnice.
La Nașterea lui Hristos, cerul se unește cu pământul, iar îngerii se bucură împreună cu păstorii, pentru a ne arăta nouă taina mântuirii oamenilor în Biserica lui Hristos, în care Liturghia săvârșită pe pământ de păstorii sufletești ai turmei cuvântătoare se unește cu Liturghia cerească săvârșită necontenit de către îngeri în ceruri, după cum se spune chiar în rugăciunile Sfintei Liturghii (Rugăciunea dinainte de începerea Sfintei Liturghii și rugăciunea dinainte de intrarea cu Sfânta Evanghelie prin Ușile împărătești).
În acest sens, Sfântul Evanghelist Luca ne spune că, la Nașterea Domnului, împreună cu îngerul binevestitor s-a mai arătat păstorilor și „mulțime de oaste cerească lăudând pe Dumnezeu și zicând: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!” (Luca 2, 13-14).
De ce îngerul Domnului a binevestit păstorilor de la Betleem Nașterea Domnului Hristos în timpul nopții? Pentru că păstorii erau în stare de veghe sau de priveghere. În acest înțeles, Evanghelia ne spune că păstorii „făceau de strajă noaptea împrejurul turmei lor” (Luca 2, 8).
Întrucât păstorii erau obișnuiți cu veghea de noapte pentru a păzi oile, ei priveau mai mult decât alți oameni înălțimea și întinderea cerului și prețuiau taina luminii care risipește întunericul. Păstorii de pe câmp, nefiind robiți de grijile și de petrecerile lumești din cetate, înțelegeau mai bine legătura dintre cer și pământ, dintre darurile cerului și viața pământenilor. De aceea, când Se naște Hristos – Lumina lumii, „Păstorul și Păzitorul sufletelor noastre” (1 Petru 2, 25), păstorii, cu ochi veghetori, cu minte și inimă trează, primesc cei dintâi vestea Nașterii Mântuitorului lumii.
După plecarea îngerilor, păstorii de pe câmp au mers la Betleem și, după ce au văzut cu ochii lor Pruncul născut în iesle (cf. Luca 2, 16), așa după cum le-a vestit lor mai înainte îngerul Domnului (cf. Luca 2, 12), ei au devenit, la rândul lor, vestitori ai bucuriei Nașterii Domnului Hristos.
Evanghelia spune: „Și grăbindu-se, (păstorii) au venit și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe Prunc culcat în iesle. Și văzându-L, au vestit cuvântul grăit lor despre acest Copil. Și toți câți auzeau se mirau de cele spuse lor de către păstori (…) Și s-au întors păstorii slăvind și lăudând pe Dumnezeu pentru toate câte auziseră și văzuseră precum li se spusese” (Luca 2, 16-18 și 20).
După cum odinioară îngerii și păstorii turmelor de oi de la Betleem au vestit Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos „cu bucurie mare”, ca fiind o minunată lucrare cerească împlinită pentru mântuirea oamenilor, așa și astăzi, în Biserica Ortodoxă, copiii și tinerii, asemenea îngerilor, și preoții păstori ai comunităților de creștini, asemenea păstorilor de la Betleem, vestesc în Ajunul Crăciunului Nașterea Domnului, cântând troparul praznicului și arătând icoana slavei Nașterii Domnului, din casă în casă, iar apoi se întorc la Casa Domnului, în biserică, să slăvească și să laude împreună, cu mare bucurie, taina Nașterii Domnului, iubirea milostivă și minunată a lui Hristos pentru oameni.
Dreptmăritori creștini,
Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos a fost vestită de îngeri ca fiind bucurie mare pentru tot poporul, pentru că ea este bucuria mântuirii. Iar pentru că vestea aceasta a mântuirii adusă de îngeri oamenilor a fost primită cu credință, ea a rodit atunci bucurie mare în sufletele credincioșilor și rodește și acum bucurie din an în an. Iată de ce Sărbătoarea Nașterii Domnului este o sărbătoare a bucuriei pe care ne-o dăruiește nouă Dumnezeu-Tatăl în Fiul Său, Hristos – Mântuitorul, prin lucrarea Sfântului Duh, în Biserică și în sufletele credincioșilor.
Întrucât Hristos Domnul este izvorul bucuriei depline și netrecătoare (cf. Ioan 17, 13), legătura vie cu El, prin credință puternică, rugăciune fierbinte și fapte bune, aduce bucurie în viața Bisericii și în sufletele credincioșilor. Această bucurie a credinței în Hristos și a iubirii statornice față de El este numită de către Sfântul Apostol Pavel „bucurie în Domnul” (cf. Filipeni 4, 4). Ea este roadă a Duhului Sfânt în sufletul omului credincios și iubitor de Hristos și de semeni (cf. Galateni 5, 22) și arvună a bucuriei veșnice din Împărăția lui Dumnezeu (cf. Romani 14, 17).
Această bucurie, ca prezență a harului lui Hristos în sufletul omului luptător cu păcatul și cu greutățile vieții, nu piere nici în vreme de încercare (cf. 2 Corinteni 6, 10; 7, 4; 1 Tesaloniceni 1, 6; 2, 19), ci, dimpotrivă, crește când cel credincios suferă pentru Hristos și pentru Biserică (cf. Coloseni 1, 24; Evrei 10, 34; 12, 2; Iacov 1, 2; 1 Petru 4, 13). Bucuria credinței se intensifică și se statornicește prin rugăciune fierbinte, prin pocăință și iertare de păcate, prin eliberarea de patimi, prin cuvântul bun și prin fapta cea bună, prin viață curată și iubire sfântă. Ea devine bucurie deplină a celor ce înaintează pe calea sfințeniei.
Când Sfânta Biserică a lui Hristos cheamă pe toți oamenii la mântuire, ea îi cheamă la această bucurie deplină în Hristos – Izvorul bucuriei veșnice. Când Hristos Domnul vine în lume, Prunc născut în multă smerenie, îngerii vestesc păstorilor bucurie mare.
Când Hristos Domnul Cel răstignit înviază din morți, El însuși întâmpină pe cale femeile mironosițe cu salutarea: Bucurați-vă! Când Hristos Cel înviat din morți Se înalță întru slavă la ceruri, El făgăduiește că va fi cu cei ce cred în El, în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor (cf. Matei 28, 20), iar ucenicii trăiesc cu „bucurie mare” (Luca 24, 52) adevărul făgăduinței lui Hristos și al prezenței Lui în ei, prin lucrarea Duhului Sfânt, Mângâietorul (cf. Ioan 15, 26; 16, 13-14).
Bucuria credinței sau bucuria creștinilor în Hristos Domnul este vestită de Sfântul Apostol Petru, ca bucurie a mântuirii, plină de har și lumină: „pe El (pe Hristos), fără să-L fi văzut, Îl iubiți; întru El, deși acum nu-L vedeți, voi credeți și vă bucurați cu bucurie negrăită și preaslăvită, dobândind răsplata credinței voastre, mântuirea sufletelor” (1 Petru 1, 8-9).
Bucuria credinței ca bucurie a mântuirii oamenilor și ca bucurie a vieții veșnice în Hristos a fost prevestită de profeții Vechiului Testament, mai ales de profetul Isaia (Isaia 9, 2; 35, 1; 44, 23; 49, 13; 61, 7, 10; 65, 14; 66, 10). Ea este trăită ca bucurie sfântă a vieții creștine de Sfinții Apostoli și de Biserica lui Hristos de-a lungul veacurilor și se dăruiește deplin celor mântuiți, drepților și sfinților în Împărăția lui Dumnezeu, după cum se spune în cartea Apocalipsei (18, 20; 19, 7). Bucuria credinței, ca bucurie a prezenței lui Hristos Domnul în sufletele oamenilor care cred în El și Îl iubesc pe El, crește pe măsura tăriei credinței noastre, a rugăciunii noastre, a dorinței de sfințenie și a faptelor bune pe care le săvârșim.
Bucuria credinței s-a făcut roditoare de-a lungul veacurilor în predica Sfinților Apostoli, în mărturisirea jertfelnică a sfinților mucenici, în lupta pentru apărarea dreptei credințe a Sfinților Părinți ai Bisericii, în zelul pastoral al preoților de parohie și în rugăciunea necontenită a monahilor și monahiilor din mănăstiri, în creșterea copiilor și a tinerilor în dreapta credință, în mulțimea bisericilor și a catedralelor, în mulțimea așezămintelor filantropice înființate de creștini, în mulțimea operelor de artă creștină, dar mai ales în frumusețea sărbătorilor și a cântărilor bisericești ortodoxe, precum și în frumusețea colindelor și a datinilor populare românești, inspirate de credința creștină.
Toate acestea sunt străbătute și luminate de bucuria iubirii milostive și a slavei neînserate a Domnului nostru Iisus Hristos, Mântuitorul lumii.
Toate slujbele Bisericii ca lucrări de mărturisire și de preaslăvire a lui Hristos, ca răspuns al iubirii noastre la iubirea Lui milostivă și mântuitoare, sunt izvor de bucurie și veșminte ale bucuriei. De asemenea, rugăciunile zilnice pe care le săvârșim cu credință și evlavie acasă sau la locul de muncă sunt izvor de bucurie. Toate cuvintele bune pe care le rostim și faptele bune pe care le săvârșim cu dragoste și smerenie spre folosul semenilor noștri în familie, în Biserică și în societate sunt izvor de bucurie, pentru că ele sunt semne luminoase ale credinței noastre în Hristos și ale iubirii Lui sfinte lucrătoare în noi prin harul Sfântului Duh.
Iubiți credincioși și credincioase,
În viața noastră de fiecare zi, dar mai ales în aceste zile de sărbătoare, să oferim celor din jurul nostru daruri și semne ale bucuriei. Să aducem bucurie în casele și în sufletele în care se află tristețe și singurătate, boală și sărăcie, suferință și înstrăinare. Să răspundem iubirii nemărginite a lui Hristos pentru mântuirea oamenilor cu fapte ale iubirii noastre frățești, știind că adevărata credință este „credința lucrătoare prin iubire” (Galateni 5, 6). Să nu uităm în rugăciunile noastre și în semnele iubirii noastre frățești de Crăciun și de Anul Nou nici pe frații noștri români care se află departe de țară și de casă.
În noaptea de 31 decembrie 2024 spre 1 ianuarie 2025 și în ziua de Anul Nou să înălțăm rugăciuni de mulțumire lui Dumnezeu (Te-Deum) pentru binefacerile primite de la El în anul care a trecut și să-I cerem ajutorul în toată lucrarea cea bună și folositoare din anul nou în care intrăm.
În anul următor, 2025, vom sărbători 140 de ani de la recunoaşterea autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române şi 100 de ani de la ridicarea Bisericii noastre la rang de Patriarhie de către Patriarhia Ecumenică de Constantinopol. De asemenea, va avea loc canonizarea a patru sfinţi români athoniţi de către Patriarhia Ecumenică şi proclamarea canonizării de către Patriarhia Română a 16 duhovnici şi mărturisitori în timpul perioadei comuniste.
În această perspectivă, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2025 drept Anul omagial al Centenarului Patriarhiei Române și Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea.
Cu prilejul Sfintelor Sărbători ale Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, Anului Nou – 2025 și Botezului Domnului, vă adresăm tuturor calde și părintești urări de pace și sănătate, fericire și ajutor mult de la Dumnezeu în tot lucrul bun și folositor, dimpreună cu tradiționala urare „La mulți ani!”
„Harul Domnului nostru Iisus Hristos şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtășirea Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi!” (2 Corinteni 13, 13).
Al vostru către Hristos Domnul rugător,
† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
SURSA:
https://basilica.ro/pastorala-de-craciun-a-patriarhului-daniel-nasterea-lui-hristos-bucuria-tuturor/?sender_campaign=e3qX3p&sender_ctype=email&sender_customer=08yV7vN&utm_campaign=Scrisoarea+cu+%C8%99tiri+bune+16%2F12&utm_medium=email&utm_source=newsletter#:~:text=Pastorala%20de%20Cr%C4%83ciun%20a%20Patriarhului%20Daniel%20eviden%C8%9Biaz%C4%83,Foto%20credit%3A%20Basilica.ro
vineri, 13 decembrie 2024
Acatistul Sfantului Andrei - Arhidiacon Vlad Rosu
Sursa/ Youtube
https://youtu.be/3jujpxZlS-8?si=0aUGsHnXE3tYbnj4
sâmbătă, 30 noiembrie 2024
Începe Postul Crăciunului și pentru românii din jurul granițelor.
În cele mai multe comunități istorice românești, joi începe Postul Crăciunului conform calendarului nerevizuit.
În timp ce românii din țară îi pomenesc joi pe Sfinții Ștefan cel Nou și Irinarh, cea mai mare parte a românilor din jurul granițelor îl pomenesc pe Sfântul Paisie (Velicikovski) de la Neamţ și pe Sfinţii Gurie, Samona şi Aviv (pomeniți de noi în 15 noiembrie conform calendarului revizuit).
Astfel, conform calendarului revizuit, românii care țin postul conform vechiului calendar vor celebra în 4 decembrie Intrarea în biserică a Maicii Domnului și în 19 decembrie îl vor pomeni pe Sf. Nicolae. Crăciunul pe stil vechi este serbat în aceste comunități în 7 ianuarie.
Comunitățile istorice românești din jurul granițelor se împart în două categorii: românii din teritoriile care au făcut cândva parte din statul român (Basarabia, Bugeac, Cernăuți) – azi trăind în Rep. Moldova (aproximativ 2,7 milioane români) și în Ucraina; și românii care nu au făcut parte niciodată din România Mare (Transcarpatia – în Ucraina, respectiv Valea Timocului și Voivodina – în Serbia).
Multe comunități românești din Basarabia s-au întors acolo unde s-au aflat de secole: în Biserica Mamă a României, făcând parte din Mitropolia Basarabiei a Patriarhiei Române. Mai sunt români care fac parte dintr-o structură creată în timpul ocupației sovietice, care ține de Patriarhia Moscovei și a întregii Rusii.
Nu se știe cu exactitate câți români locuiesc în Valea Timocului (Serbia). Sunt cuprinși în Protopopiatul Dacia Ripensis al Episcopiei Daciei Felix (Patriarhia Română). Din aceeași eparhie fac parte și românii din Regiunea Autonomă Voivodina și din Belgrad.
Spre deosebire de cele de mai sus, comunitatea istorică a românilor din Ungaria, care face parte din Episcopia Ortodoxă Română a Ungariei, folosește calendarul îndreptat.
SURSA:https://basilica.ro/incepe-postul-craciunului-si-pentru-romanii-din-jurul-granitelor/
joi, 28 noiembrie 2024
A început Postul Nașterii Domnului: Perioadă a bucuriei și a dăruirii !
Postul Nașterii Domnului a început, 15/28 noiembrie și se încheie 24 decembrie /6 ianuarie.
Acest post este unul ușor, cu multe dezlegări, fiind totodată o perioadă în care suntem îndemnați să înmulțim bucuria prin oferirea de daruri. Darurile nu se referă neapărat la ceva material, ci și la dăruirea timpului și amabilității, a compasiunii tale față de semeni.
Postul Crăciunului amintește de postul îndelungat al patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, în așteptarea venirii lui Mesia – Izbăvitorul. Primele menţiuni despre acest post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin şi Sfântul Leon cel Mare al Romei, care a rostit nouă cuvântări referitoare la acest post.
Durata Postului Crăciunului a fost stabilită în anul 1166, la Sinodul de la Constantinopol, ținut sub președinția Patriarhului Luca Hrisoverghi. Atunci a fost uniformizată durata Postului Naşterii Domnului în Bisericile Ortodoxe. Sinodul a hotărât ca toţi credincioşii să postească timp de 40 de zile, începând cu 15/28 noiembrie.
Sărbători din Postul Crăciunului 2024.
Cele mai importante sărbători din postul Naşterii Domnului sunt:
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (21 noiembrie / 4 decembrie);
Sf. Ap. Andrei cel întâi chemat, Ocrotitorul României (30 noiembrie / 13 decembrie);
Sf. Ier. Nicolae, arhiepiscopul Mirelor Lichiei (6/19 decembrie);
Sf. Mc. Filofteia de la Curtea de Argeş (7/20 decembrie).
Sfinţi vindecători.
Întrucât ne aflăm în Anul comemorativ al tuturor sfinților tămăduitori fără de arginți, în acest post să ne îndreptăm privirile către sfinţii din această perioadă care, prin minunile lor, s-au dovedit a fi vindecători.
Sf. Ier. Grigorie Taumaturgul, Episcopul Neocezareei (17/30 noiembrie);
Sf. Cuv. Grigorie Decapolitul (20 noiembrie / 3 decembrie);
Sf. Stelian Paflagonul (26 noiembrie / 9 decembrie);
Sf. Cuv. Porfirie Cavsocalivitul (2/15 decembrie);
Sf. M. Mc. Varvara (4/17 decembrie);
Sf. Ier. Nicolae, arhiepiscopul Mirelor Lichiei (6/19 decembrie);
Sf. Mc. Filofteia de la Curtea de Argeş (7/20 decembrie);
Sf. Cuv. Patapie (8/21 decembrie);
Sf. Ier. Spiridon, Episcopul Trimitundei (12/25 decembrie);
Sf. M. Mc. Anastasia, Izbăvitoarea de farmece (22 decembrie / 4 ianuarie).
De asemenea, să nu uităm de semenii aflați în suferință și boală, luând aminte la îndemnurile din pastorala Sfântului Sinod pentru această perioadă de post.
Cum se ţine Postul Crăciunului.
Potrivit menţiunilor părintelui Ene Braniște, acest post este de asprime mijlocie, asemănător celui al Sfinților Apostoli. În mănăstiri se ajunează lunea, miercurea și vinerea până în Ceasul al IX-lea (aproximativ orele 15:00 – 16:00), când se mănâncă hrană uscată sau legume fierte, fără untdelemn. Marțea și joia se mănâncă plante fierte, drese cu untdelemn, și se bea vin, iar sâmbăta și duminica se îngăduie și pește (cu excepția perioadei dintre 20 și 25 decembrie/ 2 ianuarie si 6 ianuarie, când postul devine mai aspru).
Dacă lunea, marțea sau joia cade prăznuirea vreunui sfânt cu doxologie mare, se dezleagă la pește, iar miercurea și vinerea, la vin și untdelemn, dar se mănâncă numai o dată pe zi. Tot așa, dacă miercuri sau vineri se întâmplă să cadă sărbătorirea unui sfânt cu Priveghere sau hramul bisericii, atunci se dezleagă la untdelemn, pește și vin.
La praznicul Intrării în Biserică a Maicii Domnului se dă dezlegare la peşte, indiferent în ce zi ar cădea.
Ultima zi a Postului Naşterii Domnului (24 decembrie/6 ianuarie), numită Ajunul Crăciunului, este zi de post mai aspru decat celelalte.
Sursa: www.basilica.ro Accesat:28.11.2024
„Postul – floarea pocăinței și izvorul smereniei” – îndemnul Mitropolitului Basarabiei la începutul postului Nașterii Domnului!"
Către preaiubitul cler și
dreptmăritorul popor din Basarabia
Iubiți frați și surori întru Hristos Domnul,
Cu harul și binecuvântarea lui Dumnezeu, pășim astăzi în sfântul și binecuvântatul Post al Nașterii Domnului, un timp al curățirii sufletului, al luminării minții și al pregătirii duhovnicești pentru a-L primi pe Pruncul Hristos în ieslea inimilor noastre. Acest post nu este doar o abținere de la mâncăruri, ci mai ales o abținere de la păcate și o chemare la adâncă pocăință, la împăcare cu Dumnezeu și cu aproapele.
Sfântul Ioan Gură de Aur ne învață că „adevăratul post înseamnă să te înfrânezi de la păcat, să te îndepărtezi de răutate, să-ți astupi gura de la defăimare, să-ți ții mâinile departe de lăcomie, să-ți oprești picioarele de la calea păcatului”. Postul devine astfel nu o povară, ci o înălțare a sufletului, o îmbrățișare a virtuților și o pregustare a bucuriei cerești.
În aceste zile sfinte, suntem chemați să ne îndepărtăm de zgomotul lumii, de certuri și tulburări, și să căutăm liniștea sufletească – isihia – atât de mult râvnită de Sfinții Părinți. Sfântul Isaac Sirul spune: „Iubește liniștea, căci ea apropie sufletul de Dumnezeu; liniștea e pacea gândurilor, limpezimea minții și curăția inimii.” Numai în liniștea inimii putem simți prezența Harului lui Dumnezeu și putem să ne curățim sufletul de patimi.
Iubiții mei, trăim vremuri tulburi, în care dezbinarea și neliniștea din societate par să pătrundă și în viețile noastre. Însă în acest post, vă îndemn să ne lepădăm de tot ceea ce este lumesc și trecător și să ne aplecăm inimile spre cele veșnice. Să nu lăsăm ca tulburările din jur să ne întunece sufletele, ci să ne hrănim din pacea lui Hristos și să ne rugăm pentru unitate, pentru împăcarea și mântuirea tuturor oamenilor și a tuturor popoarelor creștine.
Să întâmpinăm sărbătoarea Nașterii Domnului cu sufletele metamorfozate de rugăciune, cu fapte de milostenie și cu gesturi pline de iubire. Căci, așa cum ne învață Sfântul Ioan Scărarul, „postul este începutul luptei duhovnicești, floarea pocăinței și izvorul smereniei”.
Vă binecuvântez cu dragoste părintească și mă rog ca acest post să vă fie prilej de sfințenie, de întărire în credință și de apropiere de Dumnezeu.
Al vostru rugător înaintea Domnului,
† ÎPS PETRU
Arhiepiscopul Chișinăului,
Mitropolitul Basarabiei și Exarhul Plaiurilor
Sursa:https://mitropoliabasarabiei.md/postul-floarea-pocaintei-si-izvorul-smereniei-indemnul-mitropolitului-basarabiei-la-inceputul-postului-nasterii-domnului/
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
ÎPS Părinte Mitropolit PETRU: Pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului | 2025.
Preacucernicului şi preacuviosului cler, credincioşilor şi credincioaselor din cuprinsul Mitropoliei Basarabiei: „Hristos a înviat!” Dre...

-
Sunt tipuri de oameni, care din nastere se comporta ca niste jigodii , etc. si nu pot fi schimbati, pentru ca sunt necredinciosi si nu cre...